سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخچه شیشه رنگی

تاریخچه شیشه رنگی
این شیشه در مصر باستان حدود 3600 سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده و به دلیل وجود ناخالصی های فراوان نور از آن عبور نمی کند. شیشه های رنگی از گذشته تولید و استفاده می شده است. منشا تولید و استفاده از شیشه های رنگی به اوایل قرن نوزدهم باز می گردد. در قرن نوزدهم از شیشه های کریستالی رنگی برای ساخت لوستر، بشقاب، پنجره ها و درهای داخلی و صنایع دستی استفاده می شد. در واقع با پیشرفت روزافزون علوم معماری و نیاز شدید معماری به ایجاد فضاهای بزرگ و خاص مانند کلیساها، نمایشگاه ها و خانه های بزرگ اعیان و اعیان، ساختمان های بزرگ دولتی مانند پارلمان ها، کتابخانه های بزرگ و ... نیاز به استفاده از شیشه های رنگی بیشتر و بیشتر شد.
گروه های مذهبی، افراد ثروتمند، رهبران و بزرگان کشور، رهبران کلیسا در ساخت و معماری بناهای خود با حضور شیشه سازان معروفی با نام هایی چون لوئیس کامفورت تیفانی (1848-1933) و جان لافراژ (1835-1910). آنها به دنبال منافع هستند. در حال حاضر، حتی پس از گذشت چندین دهه، نام آقای تیفانی به عنوان یک سبک مهم در شیشه های تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد.
در واقع نور و رنگ دو مولفه مهم در دکوراسیون و معماری هستند که هنرمندان و معماران در گذشته از آن آگاه بودند. حتی معماران قدیمی ایران نیز از این مشکل آگاه بودند و برای این کار از در و پنجره های مشبک با شیشه های رنگی استفاده می کردند که علاوه بر زیبایی به عنوان محافظ در برابر نور خورشید و سرمای زمستان عمل می کرد.

انواع شیشه های رنگی بر اساس ضخامت
ضخامت 4 میلی متر: شیشه های رنگی با ضخامت 4 میلی متر دارای کاربردهای مختلفی مانند درب کابینت، درب کابینت، رویه میز قهوه خوری و ... می باشد.
ضخامت 5 و 6 میل: شیشه های رنگی با ضخامت 5 و 6 میل اغلب برای پوشاندن فضای دیوار بین کابینت ها به عنوان دیوارپوش تزئینی، تخته شیشه ای، رومیزی و غیره استفاده می شود. این شیشه ها بیشترین استفاده را در بخش دکوراسیون داخلی دارند.
ضخامت 10 میل: بیشترین استفاده از این سایز و سایر موارد مشابه مانند شیشه های رنگی 8 میل و 12 میل به عنوان پنل کابینت، رومیزی، نمای ساختمان و ... می باشد.
ضخامت 16 و 20 میل: به دلیل هزینه بالای شیشه های ضخیم، استفاده از این فرمت نسبت به فرمت های دیگر کمتر است. کاربرد اصلی ویترای ضخیم به عنوان صفحه کابینت، بشقاب بار شیشه ای، آشپزخانه اپن، میزهای بزرگ به عنوان میز کنفرانس، میزهای تزئینی و فضاهای بیرونی می باشد.
همه چیز درباره شیشه رنگی
شیشه رنگی در واقع ترکیبی از سه ماده مجزا است:

یک لیوان
یکی از اجزای اصلی ساختمان که از سه جزء اصلی آهک، سیلیس و کربنات سدیم تشکیل شده است. وزن لیوان برابر با 2.5 گرم بر سانتی متر مکعب است و شیشه های شفاف به چند دسته تقسیم می شوند:

جام فلوت معمولی
این دسته از شیشه ها که حجم بالایی از محصولات ایرانی را در بر می گیرد به دلیل وجود ناخالصی های فراوان از شفافیت کمتری نسبت به شیشه های دیگر برخوردار است و به شیشه فلوت یا شیشه سبز معروف است. این شیشه ها توسط کارخانه کاوه واقع در جاده ساوه در ایران تولید می شود.
عینک فوق شفاف
این گروه از لیوان ها که هنوز در ایران تولید می شود نسبت به گروه شیشه های فلوت درجه ناخالصی کمتری دارند. همچنین از نظر کیفیت دارای عیار بالاتری نسبت به دسته فلوت می باشد اما هنوز از ناخالصی ها پاک نشده و هسته شیشه ای همچنان رنگ سبز نسبی دارد. این دسته از شیشه ها در ایران توسط کارخانه شیشه اردکان یزد تولید می شود.
کریستال ایرانی (وین وایت)
لیوان شراب سفید توسط صنایع شیشه قزوین واقع در شهر قزوین تولید می شود که در بین شیشه های داخلی ناخالصی کمتری دارد، هرچند به تولید انبوه نرسیده و امکان تولید آن در ضخامت های مختلف وجود ندارد.
کریستال چینی مغز شفاف
این شیشه محصول شرکت رایدر چین شانگهای می باشد که دارای لبه های شفاف می باشد. کیفیت این شیشه خوب است.
کریستال چینی آبی مغزی
این شیشه ساخت شرکت ریدرز چین در گوانگژو بوده و دارای رینگ های مغزی آبی رنگ می باشد. این شیشه ها بالاترین کیفیت را در بین محصولات وارداتی دارند (به جز عینک AGC بلژیک).
کریستال مغز آبی بلژیکی
ما مدت ها به یاد داریم که بلژیک در صنعت شیشه اولین کشور جهان است. شرکت بلژیکی AGC در بروکسل (که در حال حاضر به توکیو، ژاپن نقل مکان کرده است) خالص ترین و بهترین تولید کننده شیشه در جهان است.